У
чому сенс життя людини? Таке запитання ми нерідко ставимо перед собою на різних
етапах свого життя. І шукаємо відповіді: аби здобути освіту, мати свою оселю,
накопичити багатство, одружитися, мати достойну професію тощо. Це так. Проте це
не відповідь на корінне запитання. Сенс життя людини — продовження роду
людського. Народити дітей, забезпечити умови для їх фізичного, психічного і
соціального розвитку. Тому сім'я (Мати, Батько, Діти) є провідним соціальним
інститутом суспільного розвитку.
У
всіх народів споконвіків підносився культ Матері та Батька. У християнстві вже
впродовж двох тисячоліть сповідують культ Матері Божої. В одній із біблійних
заповідей наголошується: "Шануй батька і матір свою".
Українська
народна педагогіка на основі багатовікового досвіду завжди підтримувала культ
Матері і Батька, культ Сім'ї. Матері й батькові відводилась найвища,
авторитетна роль. Від них залежали успіхи фізичного та соціально-психічного
розвитку дітей ("Хороші діти — це честь батька й матері"; "Яка
хата — такий тин, який батько — такий син"; "Молодь багата мудрістю
мами й тата"; "Тільки в світі правди, що рідний отець та мати".
У прадавні часи, коли ще не було шкіл, системи громадського виховання, тільки
батьки несли відповідальність за виховання дітей. Ця відповідальність була не
тільки перед собою, а й перед громадою, суспільством. Тому в народі найвище
цінували людей, які виховали порядних дітей.
Соціальне
здоров'я суспільства, держави в цілому залежало передусім від виховної
діяльності сім'ї.
На
жаль, з розвитком суспільних відносин у XX ст., коли з'явилась широка мережа
дошкільних виховних закладів, загальноосвітніх шкіл, інститутів громадського
виховання, роль сім'ї у вихованні була принижена. З батьків по суті зняли
моральну відповідальність за виховання своїх дітей. У системі казарменого,
класово-партійного виховання мав місце процес руйнування сім'ї як провідного
соціального інституту виховання дітей. У багатьох випадках батьки були
позбавлені економічних умов для ефективного виховання. Незадовільне матеріальне
забезпечення сім'ї, що змушувало батька й матір непомірно тривалий час
віддавати праці на виробництві, руйнування народних традицій відповідальності
батьків за виховання дітей, їх психолого-педагогічна неграмотність, спроба
перекласти весь процес виховання на соціальні казенні інституції — все це
породило (і породжує) величезні проблеми в царині сімейного виховання.
Усунення
цієї невідповідності можливе лише через відновлення ролі сім'ї як провідного
соціального інституту формування особистості. Для цього потрібно вирішити низку
проблем: забезпечення економічних умов діяльності сім'ї, відродження
національних традицій відповідальності батьків за виховання своїх дітей,
піднесення їх психолого-педагогічної культури на засадах народної педагогіки і
сучасних досягнень психології, педагогіки, валеології тощо, а в цілому —
піднесення у суспільстві культу сім'ї, насамперед культу Матері та Батька.
Завдання важливе, складне, однак без його розв'язання наше суспільство буде
морально деградувати, тяжко хворіти.